Tegyetek tanítványommá minden népeket! - konferencia Nyíracsádon

Tegyetek tanítványommá minden népeket! - konferencia Nyíracsádon

2024-04-26 08:16:39
Szerző: Hajdúdorogi Főegyházmegye/BSZI
Oktatás
Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola
Több mint egy éve már, hogy bemutatkozott a Társas Tanulás módszertan a görögkatolikus egyházban.

Legelőször a debreceni Szent Efrém Görögkatolikus Általános Iskolában rendeztek konferenciát, melynek fő célja az volt, hogy a Hajdúdorogi Főegyházmegye által fenntartott oktatási intézményekben dolgozó pedagógusok betekintést nyerjenek ennek világába.

Játszva tanul a gyermek

A dr. Benda József tanár úr nevével fémjelzett humanisztikus kooperatív technika lényege, hogy a gyerekek közösen szerezzék meg az ismereteket, hiszen közismert: sokkal inkább képes elsajátítani a tudást a gyermek, ha nemcsak hallgatja vagy olvassa, hanem dolgozik is vele. Ezt szeretnék rendszerszerűen bekapcsolni a tanításba, megfelelő eszközöket biztosítva a pedagógusoknak. Ebbe a játékos környezetbe az új információt beépítve lehetne még eredményesebb oktató-nevelő munkát végezni. Ha erről lennének híresek görögkatolikus iskoláink, akkor mind a szakmai tudást, mind az emberi kapcsolatokat tovább lehetne gazdagítani a gyermekek életében.

Eltelt egy év – hol tart a folyamat?

A pedagógusok részéről a háttérmunka folyamatosan zajlik, jelenleg négy intézményben igyekeznek elsajátítani és alkalmazni a módszert: a Nagy Szent Bazil (Hajdúdorog), a Szent Efrém (Debrecen), a Szent Piroska (Nyíracsád) és a Szent Mihály Görögkatolikus Iskola (Nyíradony) biztosítja ehhez a helyszínt és a kollégákat. A programban résztvevőknek április 24-én Nyíracsádon szerveztek konferenciát, ahol Szabóné Bálega Ilona tanítónő órájára látogattak el: a harmadik évfolyam magyar irodalom órájára ülhettek be a kollégák, majd átbeszélték a látottakat. Számos pozitív visszajelzést kapott a pedagógus, a jó tanácsokból a jövőben tovább tud majd építkezni.

A délután műhelymunkával folytatódott, melyet Bencze Györgyné és dr. Benda József moderált. Czövek Éva oktatási referens köszöntőjében háláját fejezte ki a pedagógusoknak, akik részt vesznek ebben a programban, és időt, energiát nem sajnálva rengeteget tanulnak és dolgoznak annak érdekében, hogy a Társas Tanulás módszertan minden intézményükben beindulhasson. Hangsúlyozta, a konferencia egyik legfontosabb tétje, hogy az online mentorálásokat követően személyesen is meg tudjanak mutatkozni egymásnak a munkatársak.

"Mérföldkőhöz érkeztünk" – kezdte köszöntőjét dr. Benda József, a Társas Tanulás módszertan kifejlesztője. Mint mondta: ennek a konferenciának a célja, hogy az előadók bemutassák azt, hogy hol tartanak. „Megállapíthatjuk, hogy egy világméretű elmezavar közepén a szeretet iskoláját építjük. Közös hitünk, hogy az emberi élet értelme az a szeretettel való kiteljesedésének a lehetősége. Ehhez legfontosabb modellünk Krisztus szeretete, ő ugyanis példát mutatott arra, hogy hogyan lehet és hogyan érdemes másokért élni. Ebben a törekvésben azt hiszem, hogy sokakkal hasonlóan gondolkodunk, de mégis kicsit mások is vagyunk. Miért?” – tette föl a kérdést tanár úr.

„Abban vagyunk mások, hogy a XX. század szaktudományainak eredményeit felhasználva, részleteiben is kidolgozott, pontos technológiát tudunk adni a pedagógusok kezébe, hogy a krisztusi szeretet parancsának megfelelően haladjanak hivatásuk útján. Az az út, amit mi építünk, az a szeretetközösségek kialakításán keresztül vezet. Tegyetek tanítványommá minden népet! - mondta Jézus. Ezen dolgozunk. Úgy építjük fel ezt az utat, olyan technológiai pontossággal, hogy ez sokak számára valóban megélhető élmény legyen. Ez egy nagy feladat, de azt hiszem, hogy mégsem tűzhetünk ki mást célként. Miért nem? Mert a mai kor egyik legnagyobb hívása, hogy növekvő mértékben kell szembesülnünk hitehagyott, szétesett családokkal, elmagányosodott, személyiségzavaros gyermekekkel, akik ráadásul még tanulási nehézségekkel is küzdenek. A legnagyobb jó, amit mégis örökül hagyhatunk a következő nemzedéknek, ebben a Krisztusi szeretetközössségben értelmet nyer minden élet, minden személyes képesség és törekvés. Úgy építjük föl a közösségi életnek a szabályait, hogy ezt az élményt mindenki számára meg tudjuk adni.”

A műhelymunka során több munkatárs is megosztotta tudását a kollégákkal, előadást hallhattunk tőlük:

Kovács-Bojté Brigitta: Hogyan használhatjuk az IKT eszközöket a Társas Tanulás folyamatában?
Szabóné Bálega Ilona: A Társas Tanulás céljai és megvalósítása
Czentyéné Kerti Judit: A kompetenciák fejlesztése a Társas Tanulás, és a mentorálás folyamatában
Petneházi Lászlóné Krisztina: Érvek és ellenérvek
Molnár Csilla: A Társas Tanulás bevezetése 1. osztályban Nyíradonyban
Ötvösné Farkas Ilona: Tervezés, sikeres csoportfeladatok
Bogdánné Fodor Judit: A tanulási folyamat támogatása a kollégiumban
Kissné Dalanics Ildikó: Hogyan vezethetjük be iskola szinten a Társas Tanulást? Gardáné Kovács Mónika: A Társas Tanulás bevezetésének folyamata és feltételei

Hálás köszönet a szervezőknek, Garda László intézményvezetőnek és a Szent Piroska Görögkatolikus Általános Iskola munkatársainak a szíves vendéglátásért!

A Társas Tanulásról

A Társas Tanulás program, amely az 1980-as években kezdődött, radikálisan átalakította az iskolai osztályok működési folyamatait. Dr. Benda József a Társas Tanulás technológia módszer megalkotójának célja az volt, hogy az iskolai környezetben a gyerekek közötti bizalomra épülő társas kapcsolatok, az együttműködés és a teljesítmény visszanyerjék fontos szerepüket. A kutatások és kísérletek eredményeként a program bebizonyította, hogy a tanulási folyamat és az emberközi kapcsolatok összekapcsolhatók. Az együttműködésre és kölcsönös tiszteletre épülő környezetben a gyerekek magabiztosabbá váltak, pozitív attitűdöt és gondolkodásmódot alakítottak ki, és megtanultak hatékonyan alkalmazkodni a változó környezethez. A program segített megszüntetni az iskolai agressziót és zaklatást, valamint környezettudatos, felelős magatartást ösztönzött. Egyszerre nyújt magas színvonalú nevelést és eredményes tanulást minden diák számára anélkül, hogy különösebb költségvetési terhet, vagy szakember igényt jelentene. Az iskolai osztályokban szeretetközösségeket hozunk létre, ami megtöbbszörözi a diákok teljesítményét. A tanulás eredményei így nem csak egyéni teljesítményként, hanem a kiscsoportok sikereként is megjelennek. Az intenzív egymásra figyelés megtöbbszörözi a gyermekek teljesítményét, amihez dinamikus, gondoskodó környezetet alakítunk ki. A Társas Tanulás oktatási módszertan kerete, boldog gyermek, kiegyensúlyozott, elismert pedagógus és elégedett szülő mesterhármasa!

A program folytatásaként újabb továbbképzésre és konferenciára lesz lehetőség, de immár a Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskolán, Nyíregyházán. Bízunk benne, hogy még több pedagógus kapcsolódik be a Társas Tanulás munkafolyamatába.

Fotók:Kedves Zilahi Enikő/BSZI 

VEZETŐ HÍREK
Három püspök beszélgetett a pünkösdről a Debrecen Televízióban

Találkozás a föltámadottal

Szociális gondozót keresnek Debrecenbe
 
AKTUÁLIS
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
VEZETŐ HÍREK
Három püspök beszélgetett a pünkösdről a Debrecen Televízióban

Találkozás a föltámadottal

Szociális gondozót keresnek Debrecenbe
 
AKTUÁLIS
EZEKET OLVASTA MÁR?
 
Három püspök beszélgetett a pünkösdről a Debrecen Tel...
Három püspök beszélgetett a pünkösdről a Debrecen Tel...
 
Izgatottan várjuk a találkozást - főegyházmegyei csalá...
Izgatottan várjuk a találkozást - főegyházmegyei csalá...
 
Szociális gondozót keresnek Debrecenbe
Szociális gondozót keresnek Debrecenbe
 
Találkozás a föltámadottal
Találkozás a föltámadottal
 
Ne a feladat nehézségét, hanem a lehetőségnek az öröm...
Ne a feladat nehézségét, hanem a lehetőségnek az öröm...
 
Keleti teológia: végéhez ért a hat féléves előadás-...
Keleti teológia: végéhez ért a hat féléves előadás-...